I Texas er alt vilt. Der skyter folk hverandre på åpen gate og stjeler alt de kommer over hele tiden. Høh, Texas er nå så langt det roligste stedet vi har "campert" på denne turen.
El Paso, Texas 9.11.11: El Paso er grenseby mot Mexico og ligger vest i staten. Texas er nesten fire ganger større enn Norge i flateinnhold. Vi trodde før vi kom hit at El Paso var et lite veikryss, slik det har vært beskrevet i norske riksaviser. Det viste seg at byen har 100.000 flere innbyggere enn Oslo og trafikkmaskiner som de ikke kommer til å få i Oslo før 30 år heretter. Så "et lite veikryss" er vel å ta hardt i…
Tullinger som vi er, fant vi på å kjøre inn i El Paso etter mørkets frembrudd uten kart tirsdag, nettopp fordi vi ikke trodde at dette var noen kjempestor by. Vi var vel ikke så redd for å kjøre oss bort fordi veiene er store og fine, men var mest skeptisk til om vi plutselig skulle havne i Mexico da trafikken tetnet til. Det får holde med New Mexico!! Trond var med på å plutselig havne i Mexico under forrige tur til California i 2004. Selv om det endte godt i Mexico den gang, ville vi ikke gjenta den "bragden" her i Texas. Dessuten sier alle her at rett over grensa fra El Paso har narkotika og mafia tatt over alt. Bandene skyter Sheriffen om det er "nødvendig", noe vi har sett på TV-nyhetene og i avisene hjemme også.
I El Paso fikk vi i oss hver vår store Texas-biff. Det hører med når man er i denne staten. Den var saftig og god og kostet - inklusive alt - i overkant av en norsk hundrings. Man får jo knapt nok to pølser med brød for den prisen på bensinstasjonen hjemme, uten drikke til.
Med Mexico på andre siden av veien. (Foto: André) |
Med bilen på tur
Langs veiene har vi sett mange svære campingbiler med en mindre bil på slep (Se bilder nederst). Først trodde vi det var noen som drev ekstremsport og kjørte altfor nær bilen foran. Forklaringa er altså at mange med stor bo-bil (motorhome kaller de disse svære bilene her) kjører langt og vil ha med "lille-bilen" sin for å kunne farte rundt lokalt etter at de har parkert på en campingplass. De kaller det "dinghy towing". Lille-bilen kan være alt fra en liten Toyota Yaris til en Chevrolet Starcraft-van (ja, vi har sett en sånn også henge bakpå en motorhome).
Det de gjør er at bilen festes med et spesielt slepestag bak på bobilen. Dermed svinger lille-bilens forhjul når de skal og følger etter bobilen. At kilometerne ruller også på bilen bak bryr nok ikke amerikanerne seg med fordi her forsikres biler som regel uten kjørelengde. Vi så også at bilen bak blinker og bremser (lys) samtidig som bobilen, som altså sleper. I USA får de kjøpt et sett som virker "motsatt" av kontakten vi har bak på bilen i Norge for å gi strøm til tilhengeren. Man kobler altså en kontakt foran på "lille-bilen" som gjør at den får strøm til baklysene som om den var en tilhenger.
Så er det store spørsmålet, hva med drivverket på bilen bak? De har jo automatgir på alt i USA og sånnebiler skal vel ikke slepes? Joda, hvis bilen som slepes etter bo-bilen skal ha alle fire hjulene i bakken (som de fleste vi så), må det ettermonteres ett av to ting:
- Har "lille-bilen" forhjulsdrift må det monteres frihjulsnav på forhjulene. Kan kjøpes som sett.
- Har "lille-bilen" bakhjulsdrift, selges det sett for å kunne koble ut drivverket bakover med en knapp inni bilen.
Noen moderne biler har ingen begrensninger på hastighet og strekning de kan bli slept med alle fire hjul på bakken.
Jaja, det var dagens tekniske hjørne. Ha en fin torsdag der hjemme. Vi har innsett i dag at det bare er en uke igjen av denne fantastiske turen…
Helt vanlig onsdag ettermiddag ved El Paso, Texas: Dame med tidsriktig antrekk (tørkle og hår-ruller) ratter en 50-talls Chevrolet vestover Interstate 10 - se også bildet øverst. (Foto: Trond) |
Ikke bare et veikryss. Nei, El Paso kan også dette med trafikkmaskiner... (Foto: André) |
Heftig Jeep til salgs i El Paso. Men pass på - selges som den er. Uten garanti. (Foto: Trond) |
Vi kabbet ned ute i ørkenen på grensa mellom Texas og New Mexico onsdag. (Foto: A and T) |
Slik slepes en liten bil på alle fire hjul etter en stor bo-bil. Alle lys fungerer riktig og forhjulene følger bilen foran. (Foto: Trond) |
Stort mobilt "hus" sleper en liten bil - i dette tilfellet en Ford SUV. (Foto: Trond) |
Enda et motorhome med en liten bil på slep - en Jeep Wrangler. (Foto: Trond) |
Dåkker fikk ikkje stoppa dama i 55`n og spurt om den va til salgs? En årsak te mange 4x4 bak motorhomes kan være at fordelingskassa kan settes i fri (N).Flotte bilda/skildring..Keep on! Dr Gm
SvarSlettJa, det var nok et bra innspill fra en fagmann på området som har sett "under skjørtet" på flere US 4x4 enn oss andre :-)
SvarSlettResten av faktaene her om slepinga er hentet fra US Motorhomes.
Og helt riktig, som du sier, det er nok fleste 4x4 som dras etter bobilene.