mandag 14. november 2011

På "amcar-treff" midt i november...


Helt merkelig og en smule absurd: Det er midt i november og vi er på amcar-treff i 25 varmegrader og solskinn.


Ja, dere som vil kan jo myse litt på videodagboka vår. Dere andre kan jo se Dagsrevyen :-)

Å kjøre slike hot rods er som å sitte i et badekar
å kjøre. Tøft for de som liker det. (Foto: André)
Huntington Beach, California 13.11.2011: Etter å ha brukt en dag på å komme oss etter kultursjokket i Palm Springs (se gårdagens blogg-innlegg), kom vi oss til Huntington Beach. Søndag var det biltreff på stranda med flere hundre biler - de fleste etter vår smak, nemlig klassiske amcars (Vi skal koke sammen noen videobilder herfra til bloggen tirsdag).


Bestemor Duck-stilen er også tatt vare på
for ettertidens slekter gjennom 
denne bilen. (Foto: André)
Surf City Classic Car Show ble i år arrangert for andre gang. Treffet ble dradd igang i fjor som en hyllest til krigsveteranene. Dette er et lokalt en-dags treff. Cirka 500 biler var ifølge nettsidene til arrangementet innom portene på utstillingsområdet denne søndagen.

Det heter at alt er stort i USA. Det kan vi skrive under på etter denne turen. Enten det gjelder avstander, diverse konferanser for lærkledte, trafikken på veiene eller bilutstillinger. Som nevnt var dette et lokalt biltreff. Ut fra infoen på bilene kom de aller fleste fra nettopp Huntington Beach og Newport Beach. Dette er i praksis to (store) bydeler sør i Los Angeles - beliggende ut mot Stillehavet. Få hadde tatt seg bryet å kjøre den lange veien hit fra de andre bydelene.

Real american steel
Likevel var det altså flere hundre biler utstilt. De aller fleste amcars, med et par innslag av Ferrari og kanskje seks-sju folkevogn-bobler og -busser av den gamle typen. Finishen på bilene er det bare å ta av seg hatten for (Route 66-capsen i vårt tilfelle). Her var det ikke mye å si på arbeidet som er lagt ned i restaurering og bevaring av bilene, i alle fall det øyet kan se. Man har jo hørt diverse rykter om juks med amerikansk bil-restaurering (sparkel og hønsenetting over rust), men i tørre og varme California er jo bilene uansett omtrent fri for rust.
Ekstrem raggar-bil. Hot rod tatt helt til det
ytterste. Finish? Joda, det skal faktisk være 
sånn... KLIKK PÅ BILDENE FOR 
STOR VERSJON (Foto: André)

Skal man pirke, og det skal man når bilene er fine som disse var, så var det litt upresis lakkering på enkelte av bilene. Det vil uansett ikke mange med "vanlig" interesse for bil legge merke til. På dette Huntington Beach-treffet fikk vi se biler så ekstreme at det omtrent ikke finnes tilsvarende i Norge. Her var det usedvanlig godt bevarte original-biler, det var ekstreme ombygginger og på grensen til perverst utstyrte biler. Så perverst at det setter farge på hele utstillinga. Mangfoldet er viktig. 

"Pensjonist-treff"
En annen ting vi la merke til, var at eierne av omtrent alle (ja, kanskje absolutt alle) bilene var over 60 år. Det er nok pensjonen og interessen for gammel-bil som gjør seg mest gjeldende i den aldersgruppen her i California. Ungdommen (som oss på rundt 40 og yngre) her borte vil vel kjøre moderne japanere...
To senjaværinger til stede da bildet ble tatt —
på amcar-treff i 25 varmegrader
midt i november. Snart er det advent...

Det handler nok om at akkurat disse bilene vi så i dag (de fleste av dem) også har kostet en del dollar å få slik. Dollar som man kanskje må ha spart i løpet av et langt liv for å ha råd til å bruke på en slik hobby. Men kanskje kan dette være noe å ta videre til lokale pensjonist-treff hjemme...? I så fall kommer vi innom :-)

Vi skal la bildene på denne siden, et lite utvalg av det vi så, tale for seg. For spesielt interesserte skal vi lage et bildegalleri med kun bil-bilder på nettsidene til den lokale amcarklubben ACC Målselv. Og så skal vi sy sammen en video i morgen :-)

Ellers så er det kun dager igjen av denne turen vår. Torsdag ankommer vi lille Norge langt oppi nord. Vi må vel hjem en tur og se hvordan det står til med folk der.

Kanskje litt for ekstremt? Heftig ombygging av en diger Lincoln fra 70-tallet. (Foto: André)
Ford Thunderbird fra 1958 gjør seg absolutt bra i disse omgivelsene. Denne var original. (Foto: André)
Chrysler PT Cruiser bygget som surfebil. Utallige lysdioder, rennende vann i bagasjerommet og
ellers fylt opp med stæsj til det ugjenkjennelige... (Foto: André)
Når man motivlakkerer diverse deksler inne i motorrommet med utrolig finish har man nerver av stål. Her kan det jo
komme både oljesøl og bli ekstremt varmt. Men så kjøres vel kanskje ikke bilen noe særlig... (Foto: André)
Vi tar med denne også (Dr. GM kan hoppe over). Boble-kabriolet rigget for surfing. (Foto: André)
1970 Chevrolet Chevelle SS med Per Ulv (iført skinnlue, det er jo vinter her) som passasjer. (Foto: André)
Det var mange "woodies" i forskjellige utførelser å se. Dette er biler med sider bygget av treverk. En sidekollisjon
her, så må du på Byggematerialer for å kunne rette ut skaden. Dette var populære biler for surferne. (Foto: André)
Det var lite vans å se. Men denne gamle "kassevognen" hadde også en utrolig finish. (Foto: André) 
Chip Foose er en levende legende innen ombygging og tuning av biler. Her en Ford Mustang som er
hans verk. Foose bor i området og har vel derfor kort vei til dette treffet. Denne var nok adskillig
mer rå under "huden" enn vår gullfargede leiebil - men vi har kabriolet hehe. (Foto: André)
Lav og tøff hot rod med gammel Ford som utgangspunkt for byggverket. (Foto: André)
Dr. GM, de hadde sånne også, selv om denne var to år "for gammel" :-) Chevrolet Impala '65. (Foto: André)
Bilforhandlere og mange andre med salgsboder med forskjellige bilrelaterte ting var også til stede. Dette var
en bil den lokale Chevrolet-forhandleren hadde med - en helt rå, ny Camaro. (Foto: André)
Bakkeklaringa er ikke mye å skryte av på denne. Norske telehiv ville vært en katastrofe. (Foto: André)
Gjettekonkurranse (uten premie): Hvilken av disse to er Dodge van? Riktig svar: Begge!!! Den borteste
kjenner vi best som Mercedes Sprinter der hjemme - her er den Dodge Sprinter. Gamle gode
Dodge-vans av amerikansk opprinnelse er altså historie. (Foto: André)
Når motoren vokser ut av bilen kan det trygt kalles ekstremt... (Foto: André)
Ford-rod til venstre er et ekstremt byggverk. Plymouth Prowler til høyre er fabrikk-original bil
solgt ny i 1999. Formann Hugo i ACC Målselv har en rød av sistnevnte, så de finnes hjemme også. (Foto: André)

3 kommentarer:

  1. Jon-Are Hoel: Her kommer bil-bildene du etterlyste på bloggen vår. Resten (2,8 gigabyte) sender vi på epost til jobb-kontoen din :-)

    SvarSlett
  2. Flotte bilder :-) Gleder meg til videoen kommer :-) Kanskje det var noen som hadde kasta stilongsen i varmen som dokker kunne kvile øyan på nede på stranda? :-D :-D

    Knut Ivar

    SvarSlett
  3. Flotte bilder!bortsett fra ett..he,he!Dåkker fikk vel prøvekjøre Camaroen?Ser fram til video fra treffet..Dr Gm

    SvarSlett